Fake news - az álhírek

     
Legyen tudatos médiafogyasztó, Olajfaló nem létezik!

A kultúrtörténet szerves része, hogy az emberiség, a társadalmak és benne az ember, az életüket befolyásoló információkat a számunkra hiteles forrásokból gyűjtötték össze, ebből alakították ki a „világképüket”. A modern társadalomban az írott és elektronikus média mindinkább befolyásolta az emberek véleményalakítását. A 21. századra pedig a média egyeduralkodó alakítója lett a személyes álláspontok megalapozása terén. Tudományágak foglalkoznak a tudatos médiafelhasználással és kommunikációs stábok és kommunikációs kalózok gyártanak ma már számtalan álhírt, úgynevezett fake news -t. Emiatt is fontos, hogy állampolgárként hiteles forrásból tájékozódjunk, ne vegyünk ténynek mindent, amit olvasunk, látunk, hallunk.

A tudatos médiafogyasztó hozzáfér a hírekhez, elemezi és értékeli a hír tartalmát, majd maga is létrehoz, megoszt hírt, cselekvést, részt vesz a véleményformálásban. A tudatos médiafogyasztó kritikai gondolkodó is egyben. A médiafelület tele van számtalan áltartalommal, amely sajnos képes tömeghisztériát kiváltani. Ha Ön is böngészget egy kicsit számtalan olyan mai információt talál, ami hamis hír, tartalom. „Műveltnek lenni a digitális korban olyan készségek meglétét jelenti, amelyek támogatnak a kritikai gondolkodásban, és felkészítenek arra, hogy felelős döntéseket hozzunk….” – írja a https://www.mediapedagogia.hu oldal.
1988-ban Kelet-Európában még Internet sem volt, amikor Csehszlovák filmesek – hogy bizonyítsák az emberi hiszékenység és az emberi butaság kimeríthetetlenségét – egy „dokumentumfilmet” készítettek az olajfaló állatkáról. A filmet – Ugye emlékeznek még J - szinte mindenki megette, kész tényként beszélt annak idején minden baráti társaság az olajevő állatkáról. Késhegyre menő viták folytak a lényről. Persze két héttel később az alkotók leleplezték a titkot, olajfaló nem létezik…
Úgyhogy óvatosan a hírekkel, különösen az álhírekkel!

Az olajfaló állatról készült filmet ITT tekintheti meg.