Kreatív Karanténkonyha

     
A Föld napi - környezetvédelmi programokra Közösségi Házunk is nagy hangsúlyt fektet. A tavalyi évben számos zöld program volt terítéken tavasszal a gyáli közönség számára. Gemenc ezer arca - Nagygyörgy Sándor fotóhagyatéka címmel fotókiállítás nyílt április elején, majd a Föld napja alkalmából pók és rovarkiállítás, görény és petymegbemutató, környezetvédelem a mindennapokban címmel Bojti-Révész Krisztina, az FCC Magyarország Kft. munkatársa adott elő majd Szabó Ádám világutazó biciklista "Utam lényege" című előadását hallhatták az érdeklődők.

Idén is számos zöld programmal (közösségépítő workshopok, környezetvédelmi előadások és természedvédelmi verseny) készültünk, melyek sajnos a járványhelyzet miatt nem tudtak megvalósulni. Azonban egyik előadónk, Csigó Zita gasztroblogger kedvesen felajánlotta, hogy készít nekünk, Önöknek egy cikket az elmaradt előadása helyett. Kreatív karanténkonyha – tartós élelmiszerek és maradékok a porondon című kiadványa segít, hogy jobban gazdálkodjunk az élelmiszerekkel a mostani helyzetben.

A linkek nélküli kiadvány ITT érhető el.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kreatív karanténkonyha – tartós élelmiszerek és maradékok a porondon
 
A Morzsaparty – tudatos konyha maradékok felhasználásával című szakácskönyvem 2019 őszén jelent meg a Corvina Kiadó gondozásában. Akkor még nem sejtettem, hogy pár hónap alatt ekkorát fog fordulni a világ. Pedig mára kimondhatjuk, hogy a járványhelyzet miatt a könyv receptjei aktuálisabbak, mint valaha: a tudatosság és a pazarlásmentes konyha fogalmai egyik percről a másikra új értelmet nyertek. Amikor ezeket a sorokat írom, még egyáltalán nem lehet tudni, meddig kell alkalmazkodnunk a megváltozott életkörülményekhez, illetve mikor térhetünk vissza a régi kerékvágásba. Egy biztos: senkinek sem könnyű. Az első sokk viszont elmúlt, lassan belerázódunk a szokatlanba, ezért épp itt az ideje, hogy pánikvásárlás helyett visszatérjünk az egészséges, tudatos táplálkozáshoz. Akkor is, ha első pillantásra nehéz ügynek tűnik. De csak első pillantásra! Valójában egyáltalán nem lehetetlen megvalósítani, ehhez szeretnék kedvcsinálóként pár ötletet adni.
 
 

Fotó: Csigó Zita
 
Tervezzünk tudatosan!
 
A könyvem utolsó fejezetének is ezt a címet adtam, és az sem véletlen, hogy ezzel a gondolattal kezdem az ötletek sorát. Nem kell – és nem is szabad – megvennünk a fél szupermarketet, viszont ugyanannyira rossz, ha fejetlenül impulzusvásárlunk, aztán naponta kell „leugrálnunk” a boltba a hiányzó alapanyagokért. Tehát az első és legfontosabb: tervezzük meg, hogy a következő legalább 1 hétben mit fogunk főzni, de ha tehetjük, akár 10-14 napban is gondolkozhatunk. És ne csak a főtt ételekre gondoljunk, a reggelit, vacsorát és az esetleges kisétkezéseket is találjuk ki. Persze nem muszáj szigorú napi lebontást készíteni, de írjunk össze annyi fogást, amennyi kitölti a meghatározott időkeretet. Ebből aztán minden reggel kiválaszthatjuk azt az ételt, amihez aznap kedvünk lesz. És még egy dolog: pici sorrend azért jó, ha van: a vásárlást követően először a gyorsabban romló alapanyagokat dolgozzuk fel (ekkor jöhetnek a friss saláták, gyümölcsös ételek), majd ezeket követhetik a tartós élelmiszerek.
 
 
 
 
Alapélelmiszerek
 
Gondoljuk végig, mire van igazán szükségünk. Ha rendszeresen sütünk otthon kenyeret (én régóta saját kovásszal sütök), legyen otthon elegendő liszt. Viszont ha sosem sütünk kenyeret, sütit, teljesen felesleges túlvásárolni magunkat lisztfélékből. Vegyünk 1-2 kiló tartalékot, hátha mégis kedvünk támad felcsapni karanténpéknek- vagy cukrásznak, de semmi szükség felhalmozni. Hasonlóan jó, ha van otthon (értelmezhető mennyiségben) cukor vagy az egyébként is használt cukorhelyettesítő, tej vagy növényi tej, tojás, vaj (sütéshez-főzéshez is), olívaolaj vagy kókuszolaj, hagymafélék, fűszerek, vagyis csupa olyan hozzávaló, amely ételeink többségéhez szükséges. És olyan „apróságokról” se feledkezzünk el, mint például a sütőpapír és az alufólia.
 
 
Friss zöldségek és gyümölcsök
 
Ahogy már írtam, a vásárlást követő első pár napban tobzódjunk bátran a szuper finom, de gyorsan romló zöldségekben és gyümölcsökben! Jöhetnek a saláták, bogyós gyümölcsök. Aztán később bátran váltsunk káposztafélékre, édesburgonyára, céklára, almára, ugyanis ezek sokáig eltarthatók. Az édesburgonya vagy például a cékla (de ugyanígy akár a zellergumó és a sárgarépa is) nagyon-nagyon finom, édes-karamellizált ízű lesz sütőben sütve, mindenképpen érdemes így is kipróbálni.
 
 
Konzervek és mirelit zöldségek
 
Próbáljuk kerülni a feldolgozott, színezőanyagokkal, aromákkal teletömött ételeket! Jó minőségű zöldségkonzerveket és fagyasztott zöldségeket, zöldségkeverékeket viszont nyugodtan választhatunk: finomak, praktikusak és egészségesek. A mirelit zöldségek pillanatok alatt elkészülnek, ha kevés az időnk, használjuk csak ki, hogy segítségükkel megúszhatjuk a hosszadalmas előkészítési folyamatokat. Amiről hosszabban írnék, azok a konzervek. Mutatom, mi van nálam mindig otthon.
 
  • Hámozott vagy aprított paradicsom
 
A lehető legegyszerűbb ebéd egy tál paradicsomos (vagy paradicsomos-húsgombócos) spagetti. Felejtsük el a különböző alapporokat! Olívaolaj, fokhagyma, paradicsomkonzerv, só, esetleg pici cukor (bár én nem teszek bele) és friss zöldfűszerek: kakukkfű, rozmaring, bazsalikom, oregano – ennyi kell csak a friss tésztaszószhoz. A zöldfűszereket is csak egyszer kell megvennünk, a cserepes verziókat könnyedén életben tarthatjuk a konyhaablakban, a balkonládában vagy a kertben. Jöhet hozzá a kifőtt spagetti (lehetőleg teljes kiőrlésű, hogy a vércukorszintünk se ingadozzon, és tovább jóllakottnak érezzük magunkat) és a parmezán sajt. Ez utóbbi is remek választás karanténidőben: veszünk egy tömböt, ami aztán hónapokra elég lesz.
 
  • Bab
 
Minden fajtáját szeretem! Hámozott paradicsommal, darált hússal összefőzve kész is a gyors chili con carne, sőt vegetáriánus verzióban, hús nélkül is elkészíthetjük, ez a chili sin carne. Finom salátákba, készíthetünk belőle pástétomot, keverhetjük köretekhez.
 
  • Csicseriborsó
 
Az abszolút kedvencem! Gyakran készítek belőle csicseriborsókrémet (humuszt), szoktam adni salátákhoz, rakott ételekhez, köretekhez. Sőt! A konzerv leve, az aquafaba citromlével, olívaolajjal, sóval pillanatok alatt krémesre felverhető, azaz vegán majonézt készíthetünk belőle. Mivel tojásmentes, ezért a klasszikus házi majonézzel szemben jóval hosszabb ideig eláll, ezért nem csupán vegán életmódot folytatóknak javaslom.
 
 
Receptajánlat:
Chili sin carne grillezett polentávala recept ide kattintva elérhető.
 
 
Fotó: Csigó Zita

 
 
Száraz hüvelyesek
 
Ismétlem magam, hiszen az előbbiekben már szót ejtettem a hüvelyesekről. Viszont számos felmérés bizonyítja, hogy hiába vannak tele rostokkal és hasznos tápanyagokkal, nem fogyasztunk belőlük eleget. Legyenek otthon száraz hüvelyesek is, hiszen nem fogunk minden nap kapkodni, lesz időnk az áztatásra és a főzésre. Lencsék, babok, borsó és szója – válasszunk ízlésünk szerint! És még egy ötlet: a vöröslencse hamar megfő, és beáztatni sem szükséges.
 
 
Gabonák és álgabonák
 
Laktató, meleg saláták, köretek, töltött zöldségek alapjai lehetnek, sőt egyes fajtáikból még édességek is készülhetnek. Felsorolom, mi mindenből érdemes válogatni: bulgur, kuszkusz (ami tulajdonképpen a tésztákhoz sorolható, viszont még főzni sem kell, elég leforrázni), köles, hajdina, árpagyöngy, quinoa, fehér és barna rizs, kerek szemű rizs.
 
 
Receptajánlat:
Langyos kuszkuszsaláta (a sütőtököt cseréljük édesburgonyára) – a recept ide kattintva elérhető.


 
Fotó: Csigó Zita
 
 
 
Húsok
 
Ne feledjük, a húsok nagyon jól fagyaszthatók. Érdemes nagyobb adagot vásárolni a kedvenc fajtáinkból, majd kiporciózva és felcímkézve lefagyasztani. Hasonlóan járhatunk el a halakkal és tenger gyümölcseivel is.
 
 
Nézzük, mi szokott még nálam otthon lenni
 
Végezetül pedig jöjjön egy teljesen szubjektív lista olyan alapanyagokkal, amelyek a fent felsoroltakon túl mindig vannak nálam otthon. (Igen, a fentiek alkotják az én konyhám alappilléreit is! A hús egyedül az, amiből kevesebb fogy.)
 
  • Zabpehely
 
Reggeli zabkásához, sütőben sült granolához, süteményekhez, egészséges „kókuszgolyóhoz”, megőrölve amerikai palacsintához vagy főzelékek sűrítéséhez.
 
  • Aszalt gyümölcsök
 
Szintén reggelihez, granolákhoz, süteményekbe és az előbb említett golyókhoz is bevethető beáztatva, összetörve.
 
  • Görög joghurt
 
Külön is kiemelem a tejtermékek sorából: finom, laktató, ha natúr verziót választunk, nem csupán édességekhez, hanem sós ételekhez is felhasználhatjuk.
 
  • Sajt
 
A parmezánt már említettem, mindig van itthon. De egy jófajta trappista is elkél a háznál, a nagyobb kiszerelést több darabra vágom, majd lefagyasztom.
 
  • Kukoricadara, búzadara
 
Semmiből is finomat! Ha van otthon daránk, akkor ez bizony nem lehetetlen küldetés. A kukoricadarából polenta/puliszka készülhet – akár vízzel, ha a tejből is kifogytunk, a búzadara pedig számos édesség alapja (is) lehet.
 
  • Chiamag
 
A kis magvak megduzzadnak, tejbe, növényi tejbe vagy joghurtba keverve krémes, kedvünk szerint ízesíthető, rétegezhető pudingot készíthetünk belőle. Egészséges nass, egy zacskó hosszú időre elegendő.
 
 
Receptajánlat:
Almás-zabos kókuszgolyók (tetszőleges lekvárral vagy házi almapürével is elkészíthetjük) – a recept ide kattintva elérhető.
 


 
 
Végezetül essen szó a maradékokról is!
 
Egyrészt azért, mert ez a Morzsaparty témája, másrészt pedig azért, mert csak akkor lesz igazán pazarlásmentes a háztartásunk, ha a fent felsorolt élelmiszereket, alapanyagokat maximálisan felhasználjuk. 15 egyszerű és könnyen megvalósítható példát mutatok a gyakran előforduló maradékok hasznosítására.
 
  1. Maradék krumplipüré: liszttel, tojással, fűszerekkel összedolgozva kisüthetjük lepénynek, amerikai jellegű sós palacsintának, de tehetjük pogácsák tésztájába is.
  2. Maradék tejberizs: tojásokkal, kókuszreszelékkel, gyümölcsökkel összeforgatva finom rizsfelfújtot készíthetünk belőle.
  3. Maradék zöldségvégek: egy kis padlizsán, egy kis cukkini, fél kápia… Süssük össze serpenyőben, szuper ragu lehet belőlük, de akár omlós pite tésztájába is tehetjük töltelékként.
  4. Maradék tejbegríz: túróval összedolgozva főzés nélküli túrógombócot varázsolhatunk belőle.
  5. Maradék sült zöldségek: tegyük lábasba, öntsük fel vízzel vagy alaplével, fűszerezzük kedvünkre, majd botmixerrel törjük krémesre. Jöhet hozzá egy kevés tejszín, majd egy forralás után már el is készült a krémlevesünk.
  6. Maradék szikkadt kenyér: olasz panzanella, azaz kenyérsaláta alapja lehet, zöldségekkel, olívaolajjal, balzsamecettel és fűszerekkel kell csak összeforgatnunk, majd türelmesen kivárnunk, amíg a hűtőben összeérnek az ízek.
  7. Maradék szikkadt kalács: kalácspuding vagy kalácsfelfújt lehet belőle. Sorakoztassuk a kalácsszeleteket tepsibe, locsoljuk meg édes, vaníliás-tojásos-tejes keverékkel, majd süssük készre.
  8. Maradék rizottó: még egy olasz étel jön! Az összeállt, „másnapos” rizottót dolgozzuk össze tojással, fűszerekkel, formázzunk belőle gombócokat. Panírozzuk be, majd süssük ki olajban (sütőben is elkészíthetjük). Tálaljuk paradicsomos mártogatóssal!
  9. Maradék sajtvégek (azok a kis megszáradt darabkák...): tehetjük rakott ételek tetejére, formázhatunk belőlük sajtgombócot, illetve amerikai sajtos makarónit, azaz Mac&Cheese-t is készíthetünk a felhasználásukkal. Minél többféle, annál jobb!
  10. Maradék piskóta: ha épp nincs kedvünk a somlóihoz, daráljuk le, majd lekvárral, aszalt gyümölcsökkel vagy akár csokival, kókusszal összedolgozva finom sütigolyókat készíthetünk belőle.
  11. Maradék sonka, kolbász: törjük krémesre tejföllel, mustárral, majonézzel, keményre főtt tojással és fűszerekkel késes aprítóban. Hogy mi lesz belőle? Házi melegszendvicskrém!
  12. Maradék főtt tészta: ha már nem friss, keverjük össze paradicsomos vagy tejfölös szósszal, és készítsünk belőle tepsis tésztát. Jobb lesz, mint frissen!
  13. Maradék paprikás krumpli: turmixoljuk le, öntsük fel vízzel vagy alaplével, és főzzünk belőle burgonyakrémlevest. A végén keverjünk hozzá tejszínt vagy krémsajtot.
  14. Maradék sült vagy főtt hús: tölthetjük tésztabatyukba, de apróra vágva, majd egy jó kis szósszal összeforgatva hamburgerbe is tehetjük. A maradék pörköltből pedig pizza vagy kenyérlepény feltét készülhet.
  15. Maradék főtt tojás: ha darabokra vágjuk, tejföllel, mustárral, majonézzel, fűszerekkel összedolgozva tojássalátát kapunk, amit tetszőleges zöldségekkel dúsíthatunk. Ha pedig krémesre törjük, már kenhetjük is a kenyerünkre a tojáskrémet.
 
 
 
További ötletek a blogomon: a blogom ide kattintva elérhető.
 
És az Instagram oldalamon: az Instagram oldalam ide kattintva elérhető.
 
Valamint a Facebook oldalamon: a Facebook oldalam ide kattintva elérhető.
 
 
Kívánom, hogy a körülményekhez képest a lehető legjobban teljenek a következő napok, hetek, hónapok! Sok egészséget, kitartást, próbáljuk felfedezni az élet apró örömeit a konyhában – és a konyhán túl.
 
Szeretettel: Csigó Zita


Fotó: Csigó Zita